lördag 23 februari 2008

Veckans kroguttryck

Kom just ihåg att det är lördag och att jag borde lägga ut något klurigt uttryck från krogvärlden. Har funderat en del och fastnade för ett uttryck som ibland används mellan kollegorna i en matsal, men det kan också användas inom köket eller inom kallskänken. Vad menar servitrisen, kocken eller kallskänkan när de irriterat fräser:
- Det spricker!
Och precis som tidigare finns en bok att vinna, Galoschjesus, Coola krogen eller någon annan krogrelaterad bok, till den som levererar det bästa svaret och på måndag förmiddag avslöjar jag vinnaren! Det är bara att spekulera på!

5 kommentarer:

FamiljenFriluft sa...

Jag har aldrig hört det här uttrycket förr, men tycker att det låter som "typ sekunden innan man är - som vi säger på köksfranska 'dans la merde'".

D.v.s. precis innan det är FÖR mycket att göra, så att man inte längre hinner servera/laga mat åt alla beställningar i vettig tid?

(Dans la merde är den franska, lite mer eleganta omskrivningen av det mer svenska 'i skiten'.)

l*eva sa...

Svarar utom tävlan, den här gången!

Tror på Jespers svar!
Fast jag skulle väl uttrycka mig lite mer vulgärt:
-"Det skiter sig"

Anonym sa...

Känns som att de har en förutfattad mening om någonting och så blir det inte som de tror...jespers gissning är väldigt bra tror att det kan vara så.

Men om jag ska försöka mig på något eget....kanske maten inte är tillfredsställande? Dålig på något sätt, misslyckad på ett vis som gör att det inte går göra om. Någonting som kollegor i matsalen säger mellan varandra och servitörerna när de bär ut nästan fulla tallrikar till disken.

Eller så kanske det inte räcker till alla, platser/mat och man får hänvisa gäster därifrån.

Anonym sa...

kanske annars kan vara att ingredienerna tar slut och att menyn inte längre funkar helt och fult...

Lilla B sa...

I köket när såsen skär sig, i kallskänken när pyntet inte ligger stilla på sin plats utan trillar ikull och i serveringen när tallrikarna håller på att rymma ur greppet. Hujeda - det är ett elände när det spricker.
En gissning så god som någon. Kanske...