måndag 25 februari 2008

Dans la merde

Ber om ursäkt, förmiddag har helt plötsligt blivit eftermiddag, men det vackra vädret fick mig att ta en extra lång tur med hunden. Här kommer i alla fall det utlovade svaret på lördagens lilla tävling. Veckans vinnare är Jesper med ett svar som är väldigt träffsäkert.
"Jag har aldrig hört det här uttrycket förr, men tycker att det låter som "typ sekunden innan man är - som vi säger på köksfranska 'dans la merde'". D.v.s. precis innan det är FÖR mycket att göra, så att man inte längre hinner servera/laga mat åt alla beställningar i vettig tid? (Dans la merde är den franska, lite mer eleganta omskrivningen av det mer svenska 'i skiten'.)"
Grattis Jesper, din bok kommer med posten! Och nu kan jag till och med skriva in det franska uttrycket i min lilla ordlista!

3 kommentarer:

l*eva sa...

Säger Grattis till Jesper.
Ler lite för mig själv och tänker; jupp det är bra och åtminstone förstå LITE franska! *L*

Frukostflingan sa...

l*eva; *ler* franska var inte precis mitt favoritämne i skolan, men jag har tvingats lära mig en hel del fraser och maträtter under mina år på krogen, men det är tydligen aldrig för sent att lära sig fler...

l*eva sa...

-flingan: Men franska är väl ett riktigt matspråk?
Min franska är så här:
"- ö, dö troa..."
Skjuter gärna fram en bättre fransktalande framför mig, när jag handlar eller ska fråga om något!

Någon gång i livet, sabbade någon mitt självförtroende...