söndag 10 februari 2008

Matvrak

Vilken glädje det är att hitta ett välskrivet e-brev när man slår igång datorn. Det var Skogsgurra som skrivit och han hade fått boken Galoschjesus för sina drinktips förra veckan. Det var ett långt brev och jag väljer att citera ett intressant stycke.
"Jag antar att gästernas terminologi kanske inte platsar i ordboken. Men jag sökte ändå på ”matvrak” utan att hitta just det ordet. Jag har agerat matvrak på den tiden det serverades sprit endast i samband med förtäring. Jag var 15 år och i ständigt behov av näring. Så jag var perfekt när de lite äldre kamraterna på gamla M/S Lagnö gjorde sig en afton på Södertälje Havsbad. Dom beställde in mat och dryck. Dom drack och jag åt.
Jag hittade dock ”matoffer” i din bok. Med just den betydelse som mitt ”matvrak” har. Att det ligger en dubbel betydelse i ”matvrak” är ju helt i linje med de här uttryckens karaktär. Just dubbel-tydigheten ger ju den lilla humoristiska touchen."
Jag kan bara konstatera att det är väldigt svårt att veta vem som ursprungligen började använda ord som "matoffer" eller "matvrak" - gästerna eller personalen! Det fanns säkert ett samförstånd när uttrycken myntades, man skämtade om att man hade ett matoffer eller ett matvrak med sig för att få in spritransonen.
Jag skriver i alla fall in ordet "matvrak" i ordlistan och riktar ett stort och varmt tack till Skogsgurra för hans ord-engagemang och fina e-brev.

Inga kommentarer: