lördag 1 mars 2008

Låda från Eslöv

Vad matsedlarna inte berättar, är boken jag fastnade med redan i går kväll. En bok som jag fann på ett antikvariat för en tid sedan. Här fanns en hel del matnyttigt i fråga om krogspråk, mest maträtter och garnityrer på franska förstås!
Och jag hittade ingredienserna till ett antal "lådor", vars namn jag länge haft uppskrivna på min egen lilla lista. Så nu är äntligen mysteriet löst med Byggmästarlådan, Eslövslådan och några fler. De finns förstås inskrivna i min nya krogordlista, så för den nyfikne är det bara att ta sig en titt!
Jag lovar återkomma till boken vid fler tillfällen, eftersom jag också fann ett tjugotal franska omelettnamn.

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Hej!
Jag såg i den nya ordlistan ordet "stödkorv" som måste vara ungefär detsamma som "en väntkorv" som jag sett folk beställa medan de väntar på sin huvudbeställning i korvkiosken. Brukar vara en grillad med bröd eller liknanade.
Men har du hört talas om en "väntöl"? Det kan man få på Vinstuen Halvfemseren (alltså nummer 90) i Köpenhamn.
Där tar det runt en kvart att pumpa upp en "slow beer" som man kallar det nu och är man då törstig kan man ta en flaska Tuborg eller en Hof, alltså en väntöl medan denna process pågår.

gulegardiner.wordpress.com/2007/12/21/
vinstue-90-5-gardiner/

www.praktiskabroar.com/
servicedet.asp?id=27&p=4

l*eva sa...

Oj oj...läste igenom den uppdaterade listan...
Såg att det förekom TUPPKAM i en del rätter.
Det där med *tuppkam* har jag egentligen aldrig förstått mig på...än mindre smakat. Men bara för någon vecka sen, hörde jag att man också kan få *tuppkam* insprutat i dåliga leder i kroppen.
Det används också till bla. hundar med dåliga höfter och knän.
Undras just vad det är i tuppkammen som både är GOTT(ätligt) och helande för kroppen?

Frukostflingan sa...

jah hollis; det där med väntkorv köper jag direkt efter att ha kollat med några kollekor, men det här med väntöl får jag ha på lut till dess jag vet om ordet förekommer i Sverige. Men det låter ju rimligt att det förkommer även här...

l*eva; jag har inte heller smakat tuppkam, men har hört att det ska vara bra för kroppen. Skickar frågan vidare till folk som kanske vet och får jag ett svar kommer det så småningom som inlägg på bloggen.