söndag 23 mars 2008

Dubbelt seende

Det var ganska länge sedan jag bjöd på en skröna och när det nu är påskaftons kväll kan det väl vara dags igen. Jag har hittat den i ett nummer av Svensk Hotellrevy från 1924, men visdomsordet är säkert lika aktuellt idag.
En fridfull afton sitter en gammal hedersman med sin ungdomlige son på gästgivaregården och dricker ett glas öl. Han låter denna sysselsättning åtföljas av ett vist tal och faderliga förmaningar, undervisande sonen om att en dryck på rätt tid och efter väl förrättat arbete är på sin plats, men varnar för överflöd.
- Drick aldrig för mycket, min son! En anständig människa slutar upp, då han känner att han druckit nog. Det finns ingenting mera nedsättande än att vara full.
- Ja far, sade sonen, sedan han andäktigt lyssnat till visdomsflödet, men varpå skall jag egentligen kunna märka att jag har druckit för mycket och är berusad?
Det gamle mannen pekar bort i ett hörn av matsalen.
- Ser du de där två karlarna, som sitta borta i hörnet? När du i stället för två ser fyra där, då har du fått för mycket.
Den unge blickar uppmärksamt bort i hörnet och ser sedan frågande på sin undervisare.
- Ja men far, det sitter ju bara en karl i hörnet.

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Undrar om det ligger någon sanning i det där att man kan se dubbelt om man är tillräckligt berusad. Eller om det är vad vi nu kallar en faktoid.
Jag har väl en viss erfarenhet på området, men kan inte minnas att jag någon gång skulle ha sett dubbelt:
www.youtube.com/watch?v=46btEgKmCTo

Frukostflingan sa...

jah hollis; visst är det kul med lite humor, men jag tror inte att jag heller har sett dubbelt, jag snackar nog bara dubbelt så mycket ;-)

Anonym sa...

Jag hade dubbelseende på ena ögat trots att jag var helt nykter. Jag gick till S:t Eriks ögonsjukhus, men ingen hjälp där."Skaffa nya glasögon" var rådet. Gick då vidare till Sophiahemmet, berättade samma sak och blev kallad till operation. De skar sönder en 'kluta' under ögonlocket och därmed var mitt dubbelseende borta. En deformerad ögonlob ger samma effekt som för mycket alkohol. Sens moral:Tro inte alltid att du är på fyllan bara för att du ser dubbelt.

Frukostflingan sa...

bästa anonym; i den här skrönan var det nog uppenbart vad det handlade om, men visst kan man se dubbelt av andra anledningar också, det har också jag erfarenhet av!