måndag 10 mars 2008

Banksnack

Att alla yrkesgrupper har ett "eget språk" är ingen hemlighet för en ordsamlare som mig. Och en del yrkesspråk kan det vara riktigt bra att känna till för att genomskåda vad de anställda egentligen säger eller menar.
När det gäller livet på banken är det viktigt för oss kunder att känna till vad många av orden innebär, viktigare än att veta vad vi snackar om på krogen. Och här hittade jag början till en ordlista om banksnack. Skulle vara roligt att se en större samling av yrkesorden på banken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Känner du ingen som jobbar på bank och som skulle kunna dra igång en insamling?
Det skulle vara kul att få se fler ordlistor, jag gillar din krogordbok jättemycket!
Fortsätt samla orden, det är kul att följa med på den nya listan!
Kram från Köksfia!

Frukostflingan sa...

köksfia; nej du, jag känner ingen som jobbar på bank, men jag känner en massa människor med andra yrken och har längre försökt få dem att börja skriva ner sina ord!
Du kan vara alldeles säker på att jag kommer att fortsätta med min ordjakt! Kram och ha en bra dag!