söndag 30 mars 2008

Rengöring

Idag skiner solen från en klarblå himmel och jag gör det lätt för mig genom att skriva in en gammal historia från en uteservering på en Stockholmskrog. Den utspelar sig på den tiden då en bilägare själv kunde fixa med diverse reparationer under motorhuven. En något smutsig herre gjorde en bullrande entré och ropade ilsket på kyparen.
- Kom hit med en sodavatten!
Vattnet kom in.
- Slå det över mina händer, befallde han kyparen.
- Över händerna?
- Ja, jag har smutsat ner mig på bilen.
Och så fick man se den noble herrn förnöjt tvätta sig i sodavattnet, vilket kyparen långsamt lät rinna över de framsträckta gentlemanna-tassarna. Då trädde en välkänd greve in på scenen.
- Kypare!, skrek han.
- Vad behagas?
- En flaska sodavatten, tack.
Vattnet kom och greven befallde kyparen.
- Spruta det i synen på herrn där borta, han är inte ren där heller!

Inga kommentarer: