lördag 9 juni 2007

Sommarjobb

Nu är snart sommaren här och många unga människor ska ut på sin första arbetsplats. Kanske är det ett jobb för sommaren eller så är det den första riktiga anställningen.
Och än en gång öppnar LO sin hjälptelefon. Dit kan vem som helst ringa för att ställa frågor så snart man tycker att något är fel eller konstigt.
Många unga tycker att det ska bli kul att jobba i restaurangbranschen och tänker inte på att ta reda på vad som gäller innan de börjar. Många lockas av fina löften och blir lätt utnyttjade av okunniga och oseriösa arbetsgivare.
Det händer också att arbetsgivare erbjuder svart lön. På så sätt slipper de betala sociala avgifter. Och även om man på kort sikt tycker att man tjänar på affären så är det alltid arbetsgivaren som vinner mest.
Jobbar man svart saknar man officiellt inkomst och har ingen möjlighet att ta del av samhällsförmåner som sjukförsäkring och föräldraförsäkring. Man omfattas inte heller av kollektivavtalets försäkringar och det innebär att man inte får någon ersättning om och när olyckan är framme.
Det är alltså inte bara anställningsbeviset som är viktigt. Det är tyvärr alltför många föräldrar som bara är glada att ungarna har fått ett jobb och glömmer att ställa frågor om barnens anställnings-villkor. Visst, jag vet att ungarna inte blir glada när man "lägger sig i", men jag tycker att man som förälder har ett stort ansvar. Och är man det minsta fundersam över något kan man ju till och med ringa anonymt och fråga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det ett dilemma om ungarna har fått sommarjobb och det sedan visar sig vara "svartjobb". Försöker intuta tonåringarna vikten av att allt ska vara schysst - inte minst med tanke på om något skulle hända men också för att det handlar om att faktiskt följa de lagar som finns i landet.
Men lätt är det inte...

Frukostflingan sa...

Nej det är verkligen inte enkelt, jag vet. Mina barn var ofta arga på mig för att jag la mig i, men idag förstår de att det var av omsorg jag gjorde det.
Det bästa med denna hjälptelefon är ju att även föräldrar kan ringa, det gäller ibland att skaffa sig goda argument.

Anonym sa...

Det är bra att ha lite koll på vad som gäller och alltid se till att få lönespec till exempel.

Mitt första jobb var på en pizzeria. Jobbade där drygt ett halvår. Vid lönedags fick jag ett handskrivet kvitto på löneutbetalningen som jag oftast fick i handen. På kvitto stod också summan skatt de dragit från min lön.

Vid deklarationen visade det sig att min arbetsgivare inte betalat in någon som helst skatt och jag blev krävd på beloppet.

Som tur var hade jag sparat kvittona och slapp betala.

Sen dess sparar i alla fall jag alla kvitton och skriftliga överenskommelser. Det är inte vidare kul med "roliga" överaskningar som kommer ett halvår senare.

Frukostflingan sa...

Vilken tur, humlan, att du sparade lapparna, det kunde ha blivit en riktigt dyr läxa!