fredag 15 juni 2007

Skaffa lila kaniner, portiern!

De uppdrag en portier kan få av sina gäster är sannerligen varierande och ofta i hög grad originella, berättar Axel Eriksson som för länge sedan jobbade på Grand i Stockholm.
Det är ju så att säga en aning utanför den dagliga rutinen när en gäst ber en skaffa två stycken lila kaniner! Lila!! Gästen var engels-man och skulle ge bort kaninerna i present, antagligen var han practical jokeminded.
- Yes, Sir, svarade jag. I´ll try to!
Vid förfrågningar hos åtskilliga kaninuppfödare bekräftades vad jag redan visste, det finns inga lila kaniner. Och när jag talade om detta för gästen svarade han:
- Naturligtvis inte. Skaffa ett par vita och låt färga dem. Jag ska ha lila kaniner!
Två vita kaniner införskaffades tillika med ett antal salladsblad, vilka rekvirerades från köket. Köksmästaren svor på att han aldrig under sin tid fått en beställning på två portioner kaninmat á la carte.
Jag ringde runt till några av stadens damfrisörskor, då jag tyckte att hårfärgning som hårfärgning vare sig det nu gäller damer eller kaniner. Men där högg jag i sten. Samtliga experter förklarade nämligen att kaninhåren torde vara så feta att färgen inte biter på dem och till yttermera visso menade de att det vanliga hår-färgningsmedlet skulle skada själva huden på de stackars djuren, och att man då var inne på djurplågeri.
Det sista skälet avgjorde saken. Det är inte roligt att behöva medge, att man inte lyckats klara ett uppdrag, men hellre det än att klara biffen på djurens bekostnad. Jag beklagade alltså att hotellet på den korta tid, som stod till förfogande, inte kunde utföra uppdraget (anskaffning av kaninerna, färgning osv skulle vara färdigt på dagen), därför att de större damfriseringarna, som är experter på just färgning av kaniner, hade fullbokat ett par dagar framåt.
Engelsmannen skrattade, tog djuren och en flaska bläck, gick upp på rummet och målade själv sina kaniner. Men lila blev de ju inte riktigt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar* Vilka äventyr!

Frukostflingan sa...

Ja personalen har det inte så lätt alla gånger när gästernas önskemål ska uppfyllas. Men det är ju kul att det finns personal som faktiskt skriver ner sina minnen och delar med sig!