onsdag 6 juni 2007

Flera ton potatis

Hoppsan det hade visst redan blivit onsdag och jag har missat att göra ett inlägg på tisdagstema som den här gången handlar om lycka.
Lycka kan vara så oändligt mycket - barn och barnbarn, lilla Loke, att läsa en god bok i solen, att njuta av livet och få vara på landet är självklart lycka.
Att ha sluppit någon av alla de arbetsskador som många av mina vänner ådragit sig är en annan sorts lycka.
Bilden av en gammal potatisskalare i mörkt och fuktigt källarrum får representera alla skador jag sluppit få. Att jobba med denna maskin var sannerligen inte ett lätt jobb.
Säck efter säck med potatis kördes först ner i källaren och sedan lyftes dessa säckar upp och potatisarna tömdes ner i skalaren. Sen skulle samma potatis bäras upp till köket för att tillredas.
Jag räknade en gång på hur många kilo en arbetskamrat till mig lyfte under ett arbetspass, eftersom hennes rygg var helt slut. Vi redovisade sedan hur mycket hon lyfte under en normal arbetsvecka i arbetsskadeanmälan och det var många ton. Hon fick lyckligtvis ryggskadan godkänd som arbetsskada, men ryggen var för alltid förstörd.

3 kommentarer:

CV sa...

Ja lycka är verkligen många olika saker, som det du tar upp: att slippa olycka.
Hoppas du haft en lika lycklig och skön solig dag som jag.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

Ett sånt slitsamt jobb! De arbetsskador jag kan ådra mig om olyckan är framme är lite mildare: dålig syn och musarm... och lätt fetma också om det vankas lång "hackarafton" med mycket pizza. :) Ha det skönt i värmen!

Frukostflingan sa...

Det finns så mycket att vara lycklig för och just nu är det så fint väder och det tar jag givetvis vara på. ;-)