lördag 2 juni 2007

En minnesvärd dag

Den 1 juni var det två år sedan rökförbud infördes på krogen och det är verkligen något att uppmärksamma. Jag minns den hetska debatten - för eller emot rökförbudet och det är roligt att alla som trodde detta var slutet för kroglivet fick helt fel. Krogbranschen har väl aldrig blomstrat som nu och det känns verkligen skönt att kunna kliva in i fräscha miljöer.
Jag minns med fasa alla travar med överfulla askfat som jag burit ut, den stora konservburken i disken där askfaten tömdes och den stinkande doften från pyrande fimpar.
Jag minns hur den inrökta doften i alla restaurangens textilier kändes på morgonen efter en danskväll och att jag ofta tvättade håret mitt i natten för att slippa känna röklukten i sängen. Det var då dimbankarna av rök låg täta i matsalen och vi kallade oss själva för rökdykare trots att många av oss också var inbitna rökare.
Det är fantastiskt att det blivit så bra för så många som arbetar på krogen och att allt fler gillar den rökfria miljön. Vi har mycket att tacka dåvarande folkhälsominister Morgan Johansson för och i en debattartikel skriver han själv om den hårda kampen där han från början hade alla emot sig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hos oss har vi ett litet bord för servisen i en gång och där stog det alltid en överfull askkopp med rykande fimpar på kanten. Nu slipper vi i köket också den skiten!

Frukostflingan sa...

Jag har också varit på någon krog med ett sådant bord och vid bongmaskinen stod det ett likadant askfat, så jag håller med dig kocken!