tisdag 19 juni 2007

Gubben med röda näsan

Röd är veckans tisdagstema och röd är näsan på Tuborg-gubben, som jag då och då hittar som stora och små klistermärken på dörrar i källarutrymmen i krogvärlden.
Vet inte när denna lilla ge-mytliga gubbe föddes, men jag har länge sett honom bakom krogens svängdörrar. Har i och för sig sett några levande exemplar i matsalar också, men deras näsor har oftast haft en blålila ton.
Jag har dock ofta undrat över hur den tidens reklam-makare tänkte på när de en gång tog fram honom för att marknadsföra Tuborg.
Skulle man bli lika gemytlig och sorglös som gubben på bilden när man druckit några öl? Signalerade näsan att det finns en stoppknapp och att man inte skulle dricka för många öl?
Eller kan det möjligen ha varit så att det är den verkliga bilden av några Tuborg-arbetare? Att de såg ut så här efter att ha druckit ett antal fria öl varje arbetsdag under några år?

15 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, härligt bidrag. Fin bild. Ha en fin midsommar.

Anonym sa...

Ja man kan fråga sig hur reklammakarna tänkte. Tror aldrig att dom hade kommit på en rödnäst gubbe idag. Kul tolkning av temat :)

Anonym sa...

Kul val av temabild!

//Erika

-Anne- sa...

Kul tolkning. Lite nostalgi här...

JULIEK sa...

Åja den gubben er ju så rolig. Kommer ihåg han fra tuborgen och klistermerken, tror faktisk jag hadde ett slikt klistermerke som liten, he he : )

Lotten sa...

Åhh, vilken nostalgi! Den måste gjort på 70-talet för jag kommer ihåg den från min barndom!

Kul tolkning!

Anonym sa...

Du de där gubbarna kommer jag så väl ihåg.. herre min ge.. min man var representant för Tuborg öl och vi hade massor av de där gubbarna runt oss.. papperskorgar, affischer, klistermärken av olika slag o storlek.. Nu blir jag lite nostalgisk:-)
Det var två gubbar på en del plancher.. en lite mindre o tjockare oxså..

Paula sa...

Vilken fiffig tolkning! Han e ju så gooo! Men håller med, inte vill man väl se ut som han efter några pilsner!

Anonym sa...

Åh, nostalgi på hög nivå :)
Visst kan man undra hur de tänkte då. Nu tror jag däremot att det skulle vara säljande att börja med de gamla burkarna igen, just pga nostalgifaktorn. :)

Anonym sa...

Bra tolkning av det röda temat härlig bild oxå :D

Anonym sa...

Ja man kan verkligen undra...skulle nog inte blivit den gubben idag precis...

Kram Eva

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja de där gubarna kommer man ju i håg : När smakar en tuborg bäst ? Hver gang .Vilken makt reklamen har över oss !
Kul !

Lilla B sa...

Gubben kallades Perikles av sin tecknare dansken Storm Petersen. Perikles tillskrivs alla möjliga uttalanden.
Storm P föddes 1882 och dog 1949. Det finns ett Storm P-museum i Danmark, förresten.
Hälsningar Lilla B - värsta besserwissern..:)

Jah Hollis sa...

Och just det är ju det typiska: Det är nog bara i Danmark man kan använda en alkis som reklam för öl.

Anonym sa...

Åååhh - PREBEN! Snacka om nostalgi!!! Häftigt.