söndag 10 juni 2007

Nya krogord

Vad glad jag blev idag när jag slog på datorn och hittade en hälsning från Jesper i mitt gästrum på andra sidan. Flera nya krogord! Mmm...
Att kypare har fått många smeknamn som syftar på att de är tåliga lastdjur är inte så konstigt, men det är intressant att höra att betydelsen för vissa ord har förändrats.
"Ardenner" och "kamel" är båda mycket gamla uttryck och användes ursprungligen för kypare. Ardenner syftar på att kyparen är ett tålmodigt, troget och slitstarkt lastdjur, men av någon outgrundlig anledning finns det inte med i boken.
Kamel var ursprungligen en kypare med böjd rygg, kanske var han puckelryggig efter alla bördor han burit eller så var det för att han fick buga sig djupt för gästen för att få sin "dricks". Dessutom bar han ofta sin egen livets-vatten-depå innanför västen och då hade han ju två pucklar! Idag används tydligen uttrycket kamel för servitriser och förklaringen är att de har två pucklar...
Uttrycket "åsna" är helt nytt för mig. Åsnan är ju också det ett lastdjur och uttrycket används för en inte lika duglig servitör/servitris. Låter som ett äkta kroguttryck! På vissa krogar kallar man serveringspersonalen för "löpare" och då är det kanske inte så konstigt att man kallar den långa mittsektionen i matsalen för "löparbana".
Det finns gott om uttryck att använda när man tappar något - "kolla studsen" tillhör nog den nyare tiden. Under den period som Grekland var det stora resmålet användes "grekisk afton" efter den grekiska seden att köpa en trave tallrikar och slänga efter den dansare eller artist man tyckte om.
Dagen goda skratt fick jag när jag läste om uttrycket "stålmannen" - en nykomling i köket, som snurrar runt så många gånger i jakt på grejer att man till sist har "förklädet på ryggen". Jag kan se de stackarna på flera av de arbetsplatser jag varit på.
Ett jättestort tack Jesper, för alla orden och den nya ordboken är på väg till dig med snigelpost!

2 kommentarer:

Lilla B sa...

Väldigt intressant att läsa om en bransch långt från ens egen.
Ordenspännande. Tror nog att jag måste ta och köpa boken.

Frukostflingan sa...

Kul att du gillar det jag skriver och jag håller med dig, det är spännande och intressant att ta del av andras arbetsvärldar!
Jag tror att du kan få många trevliga läsupplevelser i boken, även om alla uttryck inte är så snälla.