måndag 11 juni 2007

Ordväxling i matsal

Under alla år i olika matsalar har jag ibland skrivit av mig när jag kommit hem, ibland ordentligt i ett anteckningsblock, men oftast på lösa papperslappar. Det märkliga är att jag faktiskt har sparat det mesta i lådor, som jag släpar med mig vid alla förflyttningar jag gjort i detta land.
På en av alla lapparna har jag skrivit ner denna lilla ordväxling mellan en kypare och hans gäst, när han serverades det han beställt.
- Kypar´n, vad är detta?
- Kalvstek.
- Synd att du slösar bort din tid på det här sättet. Med din fantasi skulle du kunnat bli romanförfattare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar* Ja jag kan tänka mig att du fått höra mycket lustigt. Smart att skriva ner det! Jag har också en del favoriter som jag hört i jobbet. Som när jag sa något beklagande till den byggarbetare i 50-årsåldern som stod och skottade grus i kylan i närheten av där jag skulle lasta. Tyckte synd om honom som stod där och slet när det var så kallt. Han svarade med eftertryck: "Jag håller hellre i den här spaden än den där ratten (pekade på min lastbil). Det är inte mycket som kan gå fel med den här spaden." Har många tänkt på det där många gånger när det gått mindre bra på jobbet...;-)

Frukostflingan sa...

*skrattar gott* Det finns egentligen så oändligt mycket att berätta från de flesta sorters arbetsplatser, men som sagt det är inte alla som skriver ner sån´t här. Det är dock aldrig för sent att börja och du är väl på god väg. Du skriver så inlevelsefullt om din lastbil! ;-)