måndag 7 april 2008

Löken grönskar

Krukväxter behöver vara otroligt tåliga om de ska klara sig hemma hos mig och på landet har jag satt lökar och perenner som växer upp varje år utan att jag behöver göra något. Här hemma glömmer jag allt som oftast att vattna och på landet är det regnet som får växterna att överleva.
Det är klart att jag funderar på vad det är som gör att min lökskål ser så här grönskande och fin ut och att vitlöken börjar gro inne i skafferiet.
Så var jag inne hos lilla b, som skrev om vitlöksbestyr och kunde förstås inte låta bli att kommentera med mina erfarenheter. Och visst fick jag svar!
"Man gör tre saker! Gläds åt att den inte är bestrålad utan kan gro! Äter upp det mesta fortare än kvickt. Passar på att plantera några klyftor i en kruka på fönsterbrädan. Sen klipper du det gröna vartefter i sallad. Mumsigt, nyttigt och användbart."
Tack lilla b, det behövdes verkligen en liten påminnelse för att något skulle hända! Och jag har redan klippt av det gröna på de vanliga lökarna och lagt på smörgåsen i morse. Det var verkligen mumsigt och jag är glad att jag kan köpa obestrålad lök hos min handlare!
Tänk vilka nyttiga och goda råd man kan få i bloggvärlden!

4 kommentarer:

Lilla B sa...

Varsågod! Det smakar inte dumt med lite grönt vitlöksklipp på ostsmörgåsen heller. Jag har provat i eget kök :)

Frukostflingan sa...

lilla b; jag hade ost på smörgåsen också, men det glömde jag att skriva i all iver ;-)

Lilla B sa...

ja, hihi, där ser man vad brådska kan ställa till med :)

Frukostflingan sa...

lilla b; ... och idag ser jag att vilöken spirar mer än i skafferiet, jag har för säkerhets skull givit dem lite vatten också, har hört att det behövs ;-)