måndag 21 april 2008

Kaffetåren

Upptäckte till min fasa att jag hade slut på kaffe igår kväll och eftersom jag inte klarar en morgon utan denna gudabenådade dryck knallade jag ner till min lilla konsumbutik. De hade inte min vanliga sort, den var slut, så jag bestämde mig för att pröva något nytt.
Väl framme vid kassan fick jag frågan om jag inte ville ha den lilla fikaboken med små råd och recept för stora fikaälskare. Den ingick så att säga i priset när man köpte det kaffemärket jag just hade valt.
Väl hemma igen fick jag mig en liten trevlig lässtund och det var ju tur att jag inte öppnade boken i affären för här fanns några smarriga recept på god-saker att baka till kaffetåren.
Längst bak i boken hittade jag följande rader!
"Koffeinet stärker minnet, ökar reaktionsförmågan och enligt senaste forskningen påverkar det också humöret positivt!"
Det var i och för sig inget nytt för mig, men väl en god anledning att ge sig ut i kvällsmörkret.

4 kommentarer:

Liz1e sa...

Oh nej! Ropte kvinnorna, ta hellre vårt bröd
Utan kaffe inget liv, vi går mot vår död
(Ur Picanders libretto till Bachs Kaffekantat)

Frukostflingan sa...

liz1e; tack för de orden, vilket träffande budskap!

Anonym sa...

Vilken fin liten skrift du fick med kaffet. Vilken lyx!
Både fika och läslektyr :-)
Undrar om boken går att få tag i?
Utan kaffe skulle mitt liv bli svårare att leva ;-)

Frukostflingan sa...

erik semlan; ja den var trevlig och det går kanske att få tag på den om du går till konsum och köper gevaliakaffe av något slag! Och vad vore livet utan kaffe...