torsdag 17 december 2009

Insnöad

I morse kom vi inte ut genom köksdörren, den var blockerad av uppdrivna snömassor. Det blev till att gå ut via vandrarhemsentrén och plumsa sig fram genom drivorna längs trottoaren för att komma åt snöskyffeln utanför köksdörren. Så morgonen har jag ägnat åt att skotta bort alla snödrivor för att kunna komma ut och in genom alla dörrar. Och det är ju tur att jag har fler än en dörr att använda, en i varje väderstreck. Tomten, som är parkerad på andra sidan av min vändplan, har inte blivit riktigt lika insnöad. Han syns ännu ganska bra eftersom snön driver upp mot huset och blir liggande där.
Bor man på den gotländska landsbygden måste man vara beredd när snön kommer och varningar har ju utfärdats om att vi skulle få mycket snö och hård vind under några dagar. Så i måndags var jag inne i stan och bunkrade upp för att slippa ge mig ut på vägarna i onödan. Det gäller att se om i sitt hus, ha livsmedel och annat nödvändigt hemma, när det är ett par mil till närmaste affär.
Jag lovar att det inte blir något mera skottande förrän snöandet har slutat och vinden har mojnat. Och jag får kanske börja se mig om efter någon som kan hjälpa mig att ploga upp och forsla bort snön från min vändplan. Min julklappsdröm är nu en snöslunga.
Uppdaterat 18.00
Vad ska man med en snöslunga till, när man har jättegoa grannar och vänner med traktorer. Tusen tack Mats för snöröjningsarbetet på min vändplan. Nu är det åter snöfritt här, vinden har mojnat något och jag hoppas att jag slipper mötas av nya snödrivor i morgon bitti!

3 kommentarer:

helene sa...

Vilken tur du har! Jag har inte lika snälla grannar härnere vid Lunds inte. Här får man skotta själv. =(

Skoja bara. Ja, skotta får jag ju göra själv. Men jag har ju både tiden och behöver motionen, så jag gnäller inte och Kenzo tycker att det roligaste som finns är snö och när matte skottar.

Han är i vägen överallt och skottandet tar en jävla tid, men han är lycklig. Så då får det vara så. =)

Åsa sa...

Idag skiner solen! Det är härligt med vinter.

Frukostflingan sa...

helene; jo jag har verkligen goa och omtänksamma grannar...

åsa; visst är det härligt med vinter och jag njuter när jag är ute med hunden...