lördag 8 december 2007

Mördande reklam

Har idag sett reprisen av Uppdrag granskning med det omtalade reportaget om ommärkt köttfärs, men jag kan inte säga att jag är särskilt förvånad. Har sett och hört en hel del genom alla år i krogbranschen och känner mig ganska luttrad.
De allra flesta verkar bara reagera på ommärkningen av köttfärs och missar helt inslaget om att gammalt kött marineras innan det förpackas och säljs. Och är det något jag lärt mig av kockarna i köket är det att aldrig köpa färdigmarinerat kött, för med en starkt doftande marinad kan man dölja nästan vilken lukt som helst.
Något som gör mig riktigt upprörd är att man som chef alltid skyller på personalen när missförhållanden avslöjas. Och att man försöker lägga munkavle på de anställda, förmodligen med förtäckta hot om att de ska förlora jobbet om de säger fel saker. Det ligger mycket i talesättet - sådan herre, sådan hund!

Inga kommentarer: