söndag 5 juli 2009

Fru Krutbrännare

Det märks att Almedalsveckan nu är slut. Politiker, fackförbundsfolk och lobbyister har lämnat ön och lämnat plats för semestrande människor. De kommer med fullastade bilar eller i karavaner på cyklar med överfulla cykelkärror. Det gäller att ta det försiktigt när man själv kör bil för vägarna norrut är inte alltid så cykelvänliga. Hos mig stannar de till, äter glass och pratar en stund.
Några grannar tittar in varje dag och snackar bort en stund och det märks att det behövs en social mötesplats här i Tingstäde. Förr fanns ju affären och det var där man alltid möttes och fick höra om sånt som hänt i byn. Så nu får väl min lilla butik fylla den funktionen och en av grannarna kallade mig igår för fru Krutbrännare. Lite kul tyckte jag och kanske blir det mitt nya smeknamn här i byn.

Inga kommentarer: