söndag 14 september 2008

Nödlivsmedel

Tog mig till Barkabyområdet där F8 en gång låg. En del av F8:s matbyggnader står idag kvar, men de rymmer allt annat än militär verksamhet och runt det som varit start- och landningsbanor växer idag nya bostadsområden fram.
Vi lyssnade på kapten Åke Lundbergs föredrag om militär kost-hållning. Det handlade dock väldigt mycket om flygets historia och jag fick mig en riktig lektion i det militära livet och språkbruket.
Under F8:s storhetstid var det inte tänkbart att alla skulle äta i samma matsal. Här har det funnits en manskapsmatsal, en särskild matsal för enskilda och en för fältflygare. Därutöver fanns även officersmäss och underofficersmäss. Snacka om hierarki!
Maten i de olika matsalarna var dock densamma för den lagades i ett centralt kök och drogs på vagn ut till de olika enheterna. Och den som drog vagnen kallades för "dramaten", ett ord vi idag använder på den lilla shoppingvagnen vi drar hem våra varor i.
Kapten Åke visade ett kokkärl och berättade om hur det användes, samt hur svårt det var att hålla den ren när man inte hade tillgång till vatten. Och jag förstår mycket väl varför den blev kallad för snuskburken.
Det fanns också en del mat som han kallade för nödlivsmedel och det var väl förpackat i blanka burkar och påsar. Där kunde man hitta ärtsoppa, pyttipanna, leverpastej, soppor och lite annat smått och gott. Innehållet i de flesta påsarna skulle blandas med varmt vatten, så det gällde verkligen att de stackars soldaterna hade tillgång till sådant.

Till sist tog han fram Nödlivsmedel/S, en påse med åtta kex och vi fick alla smaka på ett till kaffet. Det var trots åldern ätbart, men kändes inte särskilt fräscht att tugga på. Och medan jag tuggade tittade jag närmare på den yttre påsen och där hittade jag följande text:

"Nödlivsmedel äter Du på order av Din plutonchef eller om Du är skild från Ditt förband tidigast 8 timmar efter senaste måltid. Nödlivsmedlet fordrar ingen tillagning och Du bör dela upp det på ett antal små "måltider" under dygnet, minst åtta, därigenom begränsar Du hungerkänslorna och håller prestationsförmågan efter omständigheterna så hög som möjligt. Vid god tillgång på dricksvatten drick minst 3 liter under dygnet. Om det är ont om vatten försök dricka minst en liter per dygn. Drick även mellan "måltiderna"."

Några andra uttryck som jag noterade var att husmor kallades för kostchef och att kokvagnen var ett portabelt kök.

1 kommentar:

Anonym sa...

När jag arbetade på K1 i ket för vääääldigt många år sedan så gjorde vi matpåsar till kasernvakten och vi vräääkte ned sådana kex och chokladkakor till gossarna. Vi var väldigt populära :)