tisdag 30 juni 2009

Smultron

Har nu under tre dagars hundpromenad också plockat mängder av de små väldoftande bären som kallas smultron. Det har tydligen varit mycket gynnsamt väder för de är både stora och många. Det har blivit några liter och visst har jag passat på att äta smultron med mjölk efter middagen.
De flesta bären har jag dock mosat och rårört med socker och konjak enligt ett gammalt släktrecept som jag delar med mig av på Krutbrännarens hemsida. Det blev några burkar och "dyrgriparna" har jag nu ställt undan i min svala källare.

Några skedar sylt till rörd vanlijglass är verkligen en lyx att njuta av då höstmörkret fallit och vintern viner utanför stugknuten.

5 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Smultron finns det massor av här också, man blir alldeles yr!

Fast mest vill jag säga att jag har tittat på Krutbrännarens hemsida och sitter här imponerad till max. Du måste ha slitit alldeles otroligt i vinter! Det ser helt underbart ut, fint och ambitiöst (i en god mening!) och verkligen lockande. Nästa gång vi far till Gotland ska vi absolut bo på Krutbrännaren. Faran verkar mest vara att man inte vill åka därifrån sen. :-)

Åsa! sa...

Vilken otroligt tilltalande hemsida! Vi åker till Fårö imorgon, så är barnen vid gott mod vid hemfärd tittar vi in på mingelstunden!

l*eva sa...

Men OJ!!!!!!!!!!!!!

Har strosat runt en stund * på Din Hemsida!
Herreminje, vad Du har jobbat!!!!

LYCKA TILL, önskar en mäkta imponerad l*eva!

Ingrid sa...

Ditt smultronrecept låter verkligen läckert och lyxigt som bara den!!

Frukostflingan sa...

miss gillette; kul att se dig här igen och tack för berömmet. Det har varit en ganska slitsam vinter, men det har varit fantastiskt roligt.
Jag är ju en person som gillar verkliga utmaningar och ett tag trodde jag att jag tagit mig "vatten över huvudet", men eftersom jag också hatar att förlora har jag gnetat på.
Det är en fantastisk plats att bo på och du är välkommen när du kommer...

åsa; tack för de fina orden och hoppas ni hade det bra på Fårö, här var det så mycket folk ikväll och jag såg ingen med löpardojor runt halsen, men det var tidvis riktigt trångt på parkeringen så jag förstår om ni svissade förbi...

l*eva; kul att se dig här igen och roligt att du gillade att strosa runt på hemsidan...
Visst har det varit en hel del jobb, men som sagt jag tillhör nog dem som inte klarar av att bara sitta stilla. Måste hela tiden ha något att göra ;-)

ingrid; mmm det är en riktig lyx att kunna ta fram och värt att pröva, för du har väl mycket smultron nere hos dig också!