tisdag 2 mars 2010

Heta pannkakor

Har tagit det väldigt lugnt några dagar. Kroppen, som värkte ordentligt efter förra veckans ihärdiga snö- och isröjningsarbete, har fått återhämta sig lite. Och i morse var det åter dags att ta tag i snöskyffeln, nattens oväder hade blåst in nya drivor framför dörren.
Nu får det inte komma mer snö för jag har kört sönder den andra skyffeln i år. Fastnade i en iskant i morse och hela skyffelbladet splittrades. Och butikernas lager är helt tömda på snöskyfflar och ingen kan säga om och när det kommer nya. Tur eller otur, men det känns på något sätt ganska skönt att inte kunna göra något mer åt snöeländet.
Idag får jag väl trösta mig med att vi har fått en mängd nya landskapsrätter i vårt land. Heta pannkakor är ett av bidragen för Gotland och det måste självklart prövas någon dag.

Ska bli riktigt spännande att smaka saffranspannkaka upphettad med chili, chevre och vitlöksfrästa räkor. Håll med om att den ser ut att vara både läcker och fräsch. Och bilden har jag förstås lånat.

5 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Hm. Påminner om säkringssituationen efter trettonhelgens stora köldknäpp: det fanns icke en 12A-säkring att uppbringa i nån enda affär i vår kommun (25 000 inv), ej heller i närmsta större kommun (40 000 inv). Inte en enda. Tursamt nog var byns elektriker snäll och ryckte ut med femton stycken åt oss. (Undrar hur många nödsamtal han fick ...)

Pannkakan ser fenomenalt god ut -- saffranspannkaka i all ära, men man tröttnar på den precis som på alla andra sötsaker. Så en matig vuxenvariant är inte fel.

Nathalie Desmond sa...

Hej!
Jag arbetar som redaktionschef på en nystartat sajt som heter Resa I Sverige (Premiär inom tre veckor) och vi samarbetar med förlaget som ger ut magasinet ”ALLT OM HOTELL OCH RESOR”.

Detta kommer att bli en komplett guide över vårt lands fantastiska mat- nöjes- och turistattraktioner. Men det unika med oss, om du jämför med andra typer av reseguider, är att en stor del av sajter utgörs av bloggare. På detta sätt blir sidan ”levande” och du som besökare kan ha en ”relation” till det som skrivs genom att kommentera bloggar och sedan få offentliga svar.

Skulle DU vara intresserad av att bli en av våra bloggare, där du tar dig an temat ”resor” och allt som kan ha med detta att göra? Egna restaurangbesök, resor, shoppingrundor... Skriv om dina tankar och åsikter, recensera dessa upplevelser! Självklart får du mer än gärna göra reklam för din egna arbetsplats! Skriv om saker som kan tänkas vara relevant för turister i Sverige!

En stor del av vår verksamhet är att vi värnar om miljön och kommer att samarbeta med olika miljöorganisationer, vilka annonsintäkterna från din blogg kommer att gå till. Detta handlar alltså om välgörenhet för din del.
Verkar detta intressant? Återkoppla till mig på nathalie@resaisverige.se för vidare information.
MVH Nathalie

Ingrid sa...

Den där saffranspannkakan ska jag absolut prova, det låter jättespännande.

Och vilket spännande erbjudande du fått - Grattis till det!

Åsa! sa...

Kan inte riktigt bestämma mig vad jag tror om denna nya rätt. Får nog göra som du, prova!

Frukostflingan sa...

Miss Gillette; Vilken tur att det finns snälla människor, som rycker in då det är besvärligt. Undrar ibland hur de tänker då det tillåts vara slut på vissa varor...

Nathalie; Låter som ett kul erbjudande, men visst vill jag veta lite mer innan jag säger ja...
Du får ett mail...

Ingrid; Spännande var det rätta ordet för allt denna dag...

Åsa; Det är bäst att prova innan man säger något definitivt...