fredag 12 mars 2010

Ullägg och ulltvål

Här har det varit full fart den senaste veckan eller som barnen skulle ha sagt när de var i tonåren, "full rulle och raka rör". I butiken är snart den sista väggen inklädd och sen är det bara för mig att dra på färg. Det känns riktigt fräscht och fint nu när alla gamla lysrör och ledningar är borta. Och det är inte mycket kvar som påminner om att det varit en smörjhall.
Visst har jag funderat en del över hur jag ska ha det med inredningen och var hyllorna ska skruvas upp. Jag har ändrat på en del av ursprungsplanerna, men det är väl sånt som händer även den bästa inredaren. Det är i alla fall den roligaste delen av arbetet och jag ser fram emot att få greppa tag i konsollerna och skruvdragaren. Och så förstås att börja plocka upp de nya varorna som börjat komma. Hittade ju en hel del kul saker på Formex-mässan i januari.
En del pappersgöra har det också varit i veckan. Hembygds-föreningen har årsmöte nu i helgen och inför ett sådant möte finns det ju en del handlingar som ska fram eller "lusläsas". Visst hjälps vi åt så gott det går, men alla i styrelsen tillhör inte den generation där datorn blivit ett självklart arbetsinstrument, så det är inte alltid så lätt.
Igår kväll var det också dags för en hantverkskväll här hos mig och huset var fullt av glada damer som ville lära sig ta vara på ull, karda den och tova ett föremål. De flesta gjorde några ullägg att hänga i påskriset och någon hade med sig en köpt ulltvål som förebild för sitt ullverk. Man tovar helt enkelt in en tvål i ullen och använder den sedan som en vanlig tvål. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om att ha en ulltvål liggande på handfatet, men det känns inte särskilt hygieniskt.
Mycket att göra? Visst, men det är självvalt och var ska sleven vara om inte i grytan.

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Ulltvål låter inte sådär jättemysigt, jag har lite svårt för ulldoften. Men ullägg har jag stött på och små möss gjorda av ull, väldigt gulligt, och mycket poppis hos katter.

Frukostflingan sa...

Åsa; Små ullmöss verkar vara en kul idé, vi får väl prova att göra en och ge till grannens katt för utlåtande...