lördag 2 januari 2010

På hjul genom livet

Ett nytt år är här och en massa nya lagar har börjat gälla. De flesta blir man ju som vanlig "svensson" inte berörd av, men en nyhet för alla med bil är att nu slipper man kontrollmärket. Märket som varit ett bevis på att man har giltig trafikförsäkring, har betalat fordonsskatt samt att bilen är godkänd vid besiktningen.
Nu måste du själv hålla reda på detta skriver myndigheten och jag undrar förstås hur de tänker. Jag har väl alltid som bilägare hållit reda på att försäkring och skatt blivit betald, jag får ju avier om detta i min brevlåda och blir kallad till besiktningen, så hur svårt var det. Däremot lär myndigheten spara runt 36 miljoner varje år på denna förenkling och visst undrar men vad de ska göra med dessa pengar.

Och när det gäller fordon så fick jag häromdagen en liten hälsning om att det finns hopp om att kunna ta sig fram även om man blir till åren. Den visar hur vi tar oss igenom livet på hjul och i hälsningen stod det "Med detta i minnet köpte jag mig en ny skoter. Jag ville ha någon som var billig i drift och kunde ta mig till affären och runt i stan. Och den här tyckte jag skulle passa till ALLA mina behov".

"Äldre människor är värdefulla. Vi är mer värdefulla än den yngre generationen, vi har silver i vårt hår, vi har guld i våra tänder, vi har stenar i våra njurar, vi har bly i våra fötter och vi är laddade med naturell gas!"

Jag behöver väl inte säga att jag fick mig ett gott skratt och att jag gillar idén. Med en korg på styrstången att lägga handväskan i, en plats att ställa varukassen på och några färgglada reklamaffischer för Krutbrännarens vandrarhem på sidorna skulle jag utan vidare kunna åka omkring i en sån.

3 kommentarer:

Mia sa...

Ha,ha,ha den var ju riktigt kul och jag kan nästan se dig sittande där med handväskan dinglande på en krok i huset och kanske en ljuskedja runt öppningen och en liten plog framför på vintern!
Skotta inte ihjäl dig på all snö!

l*eva sa...

Underbar idé!
Kan nog absolut tänka mig, att äga ett dylikt fordon!

Frukostflingan sa...

Mia; det där med plogen var en ny idé och praktisk, det tål att tänka på och jag lovar att inte skotta ihjäl mig...

Eva; kul att du gillade idén och visst vore det praktiskt med ett sådant fordon...