söndag 21 oktober 2007

Takt och ton

En gammal bekant till mig påstod en dag att kypare bara kan servera historior som handlar om möten med gästerna i matsalen. Jag blev först lite överraskad, men måste efter en stund hålla med om att det nästan är sant.

Det kanske inte är så konstigt, för det är i mötet med gästerna som det oväntade händer. Då gäller det att hålla god min, inte gå runt och vara sur och grinig.
Det skämtas lika friskt om kollegorna i matsalen, som här i en bild och text jag hittade i en tidning från 1939.
En matsalsnisse kommer in till hovmästaren och säger:
- Det var telefon till Svensson, om att hans fru just har fått tvillingar.
- Nisse lilla, det får du inte tala om nu. Det får vänta till Svensson har satt ner tallrikarna!

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha stämmer bra det! har själv ett jobb där jag träffar många människor, det blir massor av historier om dom....

Anonym sa...

Ja jag kan verkligen tänka mig att det blir många roliga historier i ett sånt yrke. När jag träffar mina kollegor utbyter vi också historier om vad som hänt efter vägarna, knasiga bilister, nitiska trafikpoliser och de underbara hjälpsamma och roliga människor man träffar när man minst anar det. Har suttit och skrattat gott en stund nu åt alla dina kroghistorier, kul att titta in här igen. Ha det bra!

Frukostflingan sa...

annelie och scaniatjejen; tack för kommentarerna och det är kul att ni tittar in här.
Det finns självklart historior, men också mycket annat att berätta om alla yrkesgrupper och jag önskar ofta att många fler skrev om sitt arbete.
Ser fram emot något om knasiga bilister eller nitiska trafikpoliser i din blog, scaniatjejen!