torsdag 4 oktober 2007

Fråga om kronärtskocka

Fick en liten rolig förfrågan i min e-postlåda ikväll, men känner att jag kanske inte är rätt kvinna att svara trots alla mina år i krogvärlden. Skickar därför ut frågan i cyberrymden och hoppas att någon av er kan lösa problemet! Så här lyder frågan:
"Hej alla bildade vänner i synnerhet på det växtliga området - kronärtskocka; cynara - hur uttalar man det? Var ligger betoningen - svara på detta och ni gör både litteraturen och kulturen en tjänst!!!"
Själv har jag provat att säga både kronärt-skocka och kronärts-kocka, men vad är egentligen rätt? För mig smakar kronärt-skocka allra bäst.
Uppdaterat: Har nu fått veta att det heter cynara scolymus och att den tillhör familjen korgblommiga växter, men hur uttalar man detta?

3 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ibland brukar man ju använda kortversionen som är skocka. Så då kanske det det är mest rätt att säga kronärt-skocka. Men det är bara en teori.

Anonym sa...

Hej du!
Det borde du veta - skocka - förstås, men latinet har jag aldrig lärt mig - det är till för botaniker och inte för kockar!
Kram Fia!

Frukostflingan sa...

jah hollis; kronärt-skocka ska det naturligtvis vara och det är inte bara en teori. Så här i dagsljuset verkar frågan vara glasklar!

fia; kul att se dig här på bloggen och du har så rätt, latin har aldrig varit språket för oss på krogen, men man kan ju hoppas att någon botaniker har vägarna förbi!