fredag 17 augusti 2007

Sommar med hästsnack

Slår på datorn och konstaterar till min förskräckelse att det är mer än en månad sedan jag skrev något på bloggen. Ja, jag är äntligen hemma igen med skavsår i öronen efter en sommar med otroligt mycket hästsnack. Och det är inte bara jag som blivit påverkad, hunden käkar nästan lika mycket morötter som hästen, lyssnar och kommer glatt när man ropar galopp, galopp!
Det har varit en riktig tursommar för min sondotter. Redan första dagen på ön hittade hon gotlandsrusset Silas i stallet och kärlek uppstod vid första ögonkastet. Den lilla "älsklingen" har sedan blivit ordentligt ompysslad varje dag. Inte ens regnskurarna har satt stopp för dagliga ridturer.
När det stod klart att hästen var till salu började kvällssamtalen hem till föräldrarna att handla om stallbygge, hage och hästtransport. Och så kom dagen som hon så länge drömt och längtat efter, hästen blev hennes och hästsnacket intensifierades.
Lilla farmor, vila får du faktiskt göra i vinter när jag åkt hem, sa sondottern när jag en kväll meddelade att jag inte orkade snacka häst mer. Och visst har hon rätt, sommaren är kort, det gäller att ta vara på de fina stunderna så länge det går.
I gårkväll somnade hon i min säng med tränset hängande på ena sängstolpen och en rosa tröja med mycket stalldoft kvar på den andra. Sadeln fick dock stanna i garaget och hästen står kvar i stallet till dess transportfrågan är ordentligt löst.
Gnägg, gnägg, nu återstår det bara att landa ordentligt i lägenheten, få ordning på alla hjärncellerna och hitta något att skriva om krogvärlden igen.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Välkommen åter!
Vi väntar med spänning.
Ja, jag i alla fall.

Frukostflingan sa...

Tackar, tackar, det är skönt att bli välkomnad så här och jag ska försöka åstadkomma något vettigt de närmaste dagarna.

Walle sa...

Japp, det var på tiden... *ler*

Lena sa...

Drömsommar för sondottern, det hör jag. Känner igen det. Fick aldrig någon egen häst, men jag fick hyra och det var mycket värt det med. Tog mig från Visby till Västkinde, där hästen fanns nästan varje dag efter skolan. Det var en sund fritid och uppväxt det.

l*eva sa...

Välkommen hem!

Frukostflingan sa...

Ja du Walle, nu är det dags igen!

Panter; visst blev det en riktig drömsommar för henne, Kul att du känner igen dig och att också bott på ön!

Tack l*eva för välkomnandet!