fredag 24 augusti 2007

Förklaring efterlyses

Consommé har för mig alltid varit en klar och fettfri höns- eller köttbuljong och så är den också beskriven i krogordboken. Men det är kanske dags att omvärdera den kunskapen, eftersom jag nu har hittat inte mindre än 20 olika namn på consommé. Självklart ska jag inom kort skriva in dem bland alla mina nya krogord eftersom tillagningen av consommé verkar ha varit väldigt stort under framför allt 1920-talet.
De består alla av buljong så som jag beskrivit det och namnen hänvisar till garnityren. Flera är dock jämnade med tapioca och här uppstår mitt problem. Jag, som inte är någon matkreatör vet inte hur jag ska beskriva ordet jämna och vet inte heller vad tapioca är!
Är du mannen eller kvinnan som kan ge mig en bra förklaring?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tapioka är en stärkelse som görs av någon rot från en tropisk växt. Därför gissar jag att termen "jämna av" syftar på att man gör en slags redning. Ingen tjock redning, förstås, om det ska vara en consommé, men ändå.

Anonym sa...

TÄnk här lär man sig något nytt varje gång. Hoppas du testar soppan...kanongod (förståss)

Frukostflingan sa...

Tackar, tackar för besök och kommentarer! Har snackat med några kockar och de flesta svarar som stellan. Det där med jämna av råder det delade medingar om, men när jag fått till det ska orden in vland de andra nya krogorden!