torsdag 23 augusti 2007

Ge mig bröstet

Den här lilla humoristiska historia har jag hört många varianter av genom åren, men jag väljer den som är lite äldre och som jag fått av en gammal kypare jag jobbat ihop med. Den utspelar sig på en restaurang med många stamgäster.
"Varje gång det fanns fågel - gås, ripa, höns eller orre - på matsedeln var det en av stamgästerna som konsekvent skulle äta fågel. Farbrorn var ekonomiskt välbärgad och blev varje gång serverad av samma servitris. Hon kände väl till hans vanor och hade blivit instruerad att endast ta in bröstet av respektive fågel. Och det räckte med att han sa, ge mig bröstet!
Så blev servitrisen, som brukade servera, sjuk en dag och en helt ny flicka skulle ersätta henne. När "fågelmannen" satte sig fick han matsedeln i handen, men såg inte på den som lämnade över den. Efter en flyktig blick på matsedeln kom det med en bestämd och kärv röst:
- Ge mig bröstet!
Flickan höll på att få en nervchock vid åsynen av detta skäggiga dibarn och gick till hovmästaren och bad att få sluta sitt arbete. Men hovmästaren, som hade god reda på alla sina stamgästers små egenheter, klarade snart upp saken. Fågelmannen fick sitt bröst och flickan fick ha sina i fred..."

2 kommentarer:

Anonym sa...

*fniss* Det var en kul historia. :) Bra att det redde upp sig för alla parter. Jag känner en ung programmerare som lyckats beställa på McDonalds genom att svara "ja" fem gånger när personen i kassan räknade upp hans vanliga beställning innan han hunnit säga ett ord själv. Då är man verkligen stammis, fast kanske inte på ett bra sätt. ;)

Frukostflingan sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga, säger man ju! Kanske stämmer ;-)