söndag 1 juli 2007

Perikles

Det har gått nästan två veckor sedan jag var inne på bloggen sist, men aldrig kunde jag ana att gubben med den röda näsan skulle ge upphov till så många nostalgitrippar. Tack för alla goa och glada kommentarer, och lilla B du gav mig verkligen en ledtråd att söka vidare på.

Perikles, även kallad Preben i Danmaek, var mycket riktigt en känd huvudfigur på en reklamaffisch. På affischen frågar en gubbe Perikles: "Du Perikles, kan du sige mig hvornaar en Tuborg smager best?" och Perikles svarar: "Hvergang!"
Hittade en affisch som var till salu på Tradera. Tyvärr var jag lite för sent ute för att in-förskaffa den, men jag kunde inte låta bli att låna bilden till detta inlägg även om den inte har bästa kvalitet.

Teckningen gjordes mycket riktigt av den stora danske skämttecknaren Storm P, som egentligen hette Robert Storm Petersen. Han räknas som en av Danmarks verkligt stora kulturpersonligheter och gjorde under sin livstid mer än 60 000 teckningar av människor i samhällets utkant.
Och visst finns det ett Storm P-museum i Frederiksberg och det vill jag gärna besöka någon gång. Många smakprov på hans teckningar, varav en del utspelar sig i krogmiljö, kan du få här på Galleri Storm P. Ett stort tack, Anders S Svensson i Umeå för att du lagt detta på din hemsida!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser framemot att läsa om ditt dygn...och i väntan på detta får jag väl ta mig en Wisby. Kan också tipsa om Landsort Lager som är ölet vi beställde.

Anonym sa...

Min morbror, som bara är tretton år äldre än mig (sladdbarn, således) hade en stor affisch med Perikles på sitt rum, vill jag minnas. Så visst är det nostalgi med den rödnäste gubben! Jag studerade affischen ofta och noga och när du skriver om Storm P minns jag allt mycket tydligt. Minns också att hans teckningar fanns publicerade i någon tidning som fanns hos min mormor (säkerligen införskaffad av sladdismorbror). Mycket roliga och charmiga teckningar, en slags uppdaterad dansk version av Albert Engström.