fredag 14 september 2007

Siktet inställt på kanonmat

Även om jag inte besökt någon krog på ett par veckor så har jag troligen trampat omkring i en lokal, som så småningom ska innehålla någon sorts restaurangverksamhet. Alla, som bor i Tingstäde, bjöds nämligen in till en exklusiv förhandsvisning av det som ska bli Gotlands enda försvarsmuseum.
Mitt i samhället på den gamla förrådsgården jobbar man för fullt med att samla ihop och katalogisera allehanda militära prylar. Och det finns redan stridsvagnar och kanoner av olika årgångar uppställda på gården och i en byggnad.
Militärlivet, som präglat livet och människorna i Tingstäde ända sedan slutet av 1800-talet, kommer åter att inta en central plats. Många entusiastiska och pensionerade militärer har fått en alldeles egen tummelplats.
Här ska finnas utställningar och aktiviteter av olika slag. Och jag undrar förstås hur de ska bära sig åt för att skapa aktivi-teter för hela familjer.
Tror inte att jag själv skulle vara särskilt sugen på att låna tält och utrustning för att uppleva hur det var att göra lumpen.
Dagen till ära bjöds det i alla fall på värmande ärtsoppa, dock utan punsch. Ärtsoppa kommer säkerligen att bli en stående maträtt i restaurangen.
Kanonmat säger man ju slarvigt om riktigt god mat i dag, men jag undrar om någon maträtt någonsin kommer att heta så. Under första världskriget kallades nämligen soldaterna som frivilligt offrade sig för att skydda hemlandet, kvinnorna, barnen och överklassen för kanonmat.

Inga kommentarer: