onsdag 26 september 2007

Det är bara att rulla på

Vet inte riktigt hur jag ska tolka denna skylt som jag hittade ovanför en trappa på en krog. Finns det en handikapptoalett nedanför trappan och är det meningen att den handikappade ska rulla nedför trappan för att nå bekvämligheterna?

Tittade nyfiken ner i källaren och kunde konstatera att det faktiskt fanns en handikappanpassad toalett där, men att vägen dit gick via trappan! Hittade ingen hiss och undrade förstås hur man tänkt när man satte upp skylten? När jag pratade med personalen ryckte de på axlarna, som om den här skylten bara var en av alla knäppa saker som krögaren beställt.

6 kommentarer:

Din vän sa...

Ganska obehagligt att se en sådan skylt. Visar på oförmåga att känna med andra.
RS
kulturbloggen.com

Anonym sa...

ähhhm, ja det var ju sannerligen annorlunda. undrar hur man kan komma på tanken att bygga en handikapptoalett en trappa ned....

Frukostflingan sa...

Visst känns det att behöva se en sådan här skylt, men jag tror inte att det alltid beror på oförmåga hos någon krögare att känna med andra.
Jag har själv upplevt hur myndigheter och faktiskt även DHR tryckt på och krävt en handikappanpassad toalett på en krog, men ingen av dem var intresserad av hur vägen dit såg ut! Jag lovar att skriva och berätta om det i bloggen framöver.

Jah Hollis sa...

Det finns många märkligheter i skyltarnas värld. Och det finns väl någon förklaring till denna också.
För övrigt såg jag för ett tag sedan en skylt i fönstret på en pizzeria här i Malmö där det stod att dom serverade "fulkornspizza". Undrar om kan kunde få fulöl till.
Jag berättade faktiskt för pizzabagaren att det skulle vara ett l till och det tackade han för.

Anonym sa...

Helt galet ...

Frukostflingan sa...

Visst är det märkligt i skyltarnas värld, men som sagt det är lika märkligt med både särskrivningar och felstavningar!