lördag 15 september 2007

Höstlikt lördagsgodis

Fick en ordentlig kick när jag i morse rastade hunden i vårt lilla skogsområde. Det prasslade så skönt när jag klev omkring på alla nedfallna löv. Hunden satte ner nosen, plöjde sig lyckligt ner i löv-högen och kom upp igen med några röda och gula löv hängande i pälsen. Hösten är här med sin otroliga färgprakt och jag kände hur inspirationen började spira!

Lövhögen liknar på något vis bloggvärlden, där de färggranna bloggarna ligger och lyser till dess någon plockar upp dem och börjar läsa. Jag fick plötsligt lust att uppfylla ett löfte jag gav till kulturbloggen i våras - om att dela med mig av mitt läsgodis! Och tänk så mycket det finns att skriva om och så många fyndiga bloggnamn!
En verklig favorit har Stellan på Salt blivit. Med en stor portion humor testar han nya knasiga och udda saker med livsmedels-anknytning och skriver med verklig inlevelse om dessa "livsviktiga" saker. Det är roligt att följa de humoristiska inläggen med barnprat och matbestyr, men jag delar dock inte hans intresse för fotboll. Vem har sagt att man måste gilla precis allt som en bloggare skriver!
Även om inte snabbmat tillhör mina favoriter är serveringarna en del av restaurangbranschen och Fast food lovers som för det mesta rör sig i snabbmatslandet skriver om snabbrörliga konsumentvaror. De älskar verkligen det de gör och ett extra plus är att de uttrycker sig så underbart när det gäller personalen. För vem skulle inte gilla detta: "springer likt en hind mellan pommes och burgarbeställningar. Plockar ihop orders, serverar vid bord och tar betalt som om det vore världens enklaste grej - men gör det lite snabbare och bättre än andra."

En "avdankad restaurangmänniska" med många strängar på sin lyra är Björn som delar med sig av sina Betraktelser från baren. Han kallar sig också för barfluga, matlagare, dykare, kendoutövare med mera och beskriver sina matlagningsvåndor inför trettioårsdagen så han kan inte vara speciellt avdankad. Hos Björn kan man bland annat lära sig mer om is och allehanda drinkar.

Letar ständigt efter bloggare som beskriver sin yrkesvardag och har faktiskt hittat en kille som börjat köra buss i Stockholm. Syftet med Bussförarbloggen var från början att dokumentera den egna lär-processen från B-körkort till D-behörighet. Men bloggen har blivit ett lärverktyg som idag fyller flera parallella syften för skribenten. Han använder bloggen för att reflektera och dokumentera, samtidigt som han informerar andra om sina erfarenheter av att vara bussförare. Intressant!
En som åtminstone har ett brinnande intresse för sjöfart är Christopher som bloggar om fartyg och färjor på Sjöfartsbloggen. På bloggen visar han sina fartygsbilder och skriver om olika fartyg och dess historia, olika sjöfartsrelaterade nyheter och om vad som händer i Göteborgs hamn. En verklig entusiast är han och i bloggen finns mycket att lära, men jag tror att hans yrkesliv består av något helt annat.
Så till sist! En bloggare med mycket humor har lagt av och jag kan bara beklaga och plocka bort Mamselamsen från min lista. Jag kommer att sakna alla tokroliga inlägg, som så många gånger fått mig att fnissa och skratta högt framför datorn.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Flingan, det där värmde. Jag vet att det blivit mycket fotboll på senare tid, men det har hänt mycket på den fronten. Snart ska nog ordningen vara återställd.

Lilla B sa...

Bar att få lite tips på läsvärda bloggar. Stellan på Salt här ovanför läser jag ofta och gärna. Beklagar också att Mamselamsen inte finns mer, i bloggform, alltså. De andra du skrivit om är nya för mig.
Tack för tips och trevlig helg!

Frukostflingan sa...

stellan, du får gärna fortsätta att skriva om fotboll för det finns alltid någon som är road av det ;-)

lilla b, det är alltid lika roligt när du tittar in här och skriver en hälsning. Önskar dig en trevlig helg i växthuset!

Xtian sa...

Vad kul att du gillar oss...och tackar även för kommentarerna hos oss, det är läsarena som gör bloggen tycker vi. Då får vi reda på om vi har rätt, fel eller får sköna läsarupplevelser för oss att läsa.

Och nu skall vi med glädje läsa din blogg.

/Hela Redaktionen FastFoodLovers

Frukostflingan sa...

xtian, du har så rätt när du skriver att det är läsarna som gör bloggen, det är ju genom kommentarer och tips allt kan utvecklas! Ni är alla välkomna till bloggen!

Anonym sa...

Åhhh vad kul att kolla in dina favvosar. Några är mina också men det fanns också någon där som jag nog måste besöka.
Och tack för snälla ord i min blogg. :-)
Jag ska göra vad jag kan för att det ska bli mins lika god som den förra.