söndag 29 mars 2009

Då var det handelsbod

Har sedan jag flyttade hit tillbringat många timmar med näsan i någon av hembygdsföreningens alla arkivpärmar. Det är ett om-fattande material och här finns mycket att lära om hur livet i Tingstäde har varit.
Själv har jag samlat ihop en del skrönor, gamla recept och fakta om Tingstäde och håller nu på med att redigera materialet så att det kan bli en liten bok om bygden. För här finns oändligt mycket intressant att både se och uppleva. I en av arkivpärmarna hittade jag också en mängd material och gamla bilder på mitt hus. Så här såg det ut i början av 1900-talet då byns handelsbod fanns här. Det är intressant att se hur det såg ut på den tiden och jag kan bara konstatera att väldigt mycket har hänt med både vägen och växtligheten. En hel del har också hänt med huset. På en av de gamla bilderna ser man tydligt att det fanns en hel del snickarglädje här. Detaljer som dessvärre bytts ut mot modernare, men betydligt tristare material. Med bildernas hjälp kan man dock få en god vägledning om man vill förändra något. Så jag fortsätter att samla material!

2 kommentarer:

Åsa! sa...

Visst är det spännande att titta in i historien! Titta på gamla byggnader och vägar. Drömma sig tillbaka och känna historiens vingslag. Ibland önskar jag att det inte hade varit en sådan stor renoveringslusta och förnyelseanda vad det gäller vissa byggnader och vägar.

Frukostflingan sa...

åsa; jag kan bara hålla med dig om att det är spännande med historien och allt nytt är ju inte dåligt! Vägarna här på ön till exempel, förr var det oljegrusade vägar här och när de var torra dammade det rejält och allt blev vitt av kalken...
När det gäller huset skulle jag nog föredra den gamla bilden med all snickarglädje...