torsdag 28 augusti 2008

Drogvarning

Några rader som är verkligen värda att uppmärksammas fick jag häromveckan från Christina, som jobbar med arbetsmiljöfrågor på LO. Och de är riktade till alla som bryr sig om vad som händer med ungdomar bland annat i krogvärlden.
"Enligt polis och sjukhus blev en kvinna kidnappad från en nattklubb och våldtagen flera gånger innan hon övergavs. Hon kom inte ihåg vad som hänt, men man försöker fortfarande avslöja våldtäkts-männen. Tillsammans med våldtäktsdrogen Rohypnol fanns spår av Progesterex, som är ett steriliseringspiller. Preparatet används nu av våldtäktsmän i samband med fester, för att våldta och sterilisera sina offer.
Progesterex fås hos veterinär för att sterilisera större djur och det sägs att progesterex som används med Rohypnol kallas för 'date rape drug'.
Det som gäller för progesterex är samma som för Rohypnol, den ska ner i tjejens drink. Progesterex löses snabbt upp i drinken och försäkrar att offret inte kommer att minnas någonting och inte bli gravid efter våldtäkten. Därför behöver inte förbrytaren bekymra sig om eventuellt faderskap flera månader senare.
Preparatets verkan är inte tillfällig utan permanent! Progesterex är utvecklat för sterilisering av hästar. Den kvinna eller hona som tar preparatet kommer aldrig att kunna få barn/föl! Förövaren kan få preparatet från alla veterinärer. Det är ofattbart lätt att få tag i och progesterex kan vara nästa preparat som slår igenom i 'nattlivet'.
Det gäller alltså för alla tjejer att verkligen se upp när de är ute och festar. Låt inte drinken eller ölen stå där du inte kan se vad som händer med den! Håll koll!
Uppdaterat:
Tack Lisa för beskedet att detta är en vandringshistoria. Självklart borde jag själv ha kollat lite bättre innan jag skrev och min källa ska naturligtvis också få veta vad jag tycker. Och jag skriver det en gång till - detta är en VANDRINGSHISTORIA!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du som skriver så himla mycket initierat, kul och roligt ska väl inte sprida falska vandringshistorier!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progesterex

Frukostflingan sa...

lisa; jag är verkligen ledsen för att jag inte gjorde en bättre kontroll, men den får stå kvar här som just en vandringshistoria!

Anonym sa...

Själv trodde jag i min ungdom på en och annan som den om blinda albinoalligatorer i New Yorks kloaker. Men nu finns Google och det tackar vi för ;-). Googla först publicera sen!