tisdag 19 maj 2009

En skördedag

Igår blev det en riktigt sen kväll. Hittade under dagen ett superställe med fina kajpar och kunde naturligtvis inte motstå frestelsen att plocka med mig dem. Det blev den sista skörden för i år, för när kajpen går i blomning är den inte så god. Nu ligger den nedklippt och fryst i lagom stora påsar för en värmande soppa längre fram. Kanske blir det också något att bjuda turisterna på när de kommer.
Hade en otrolig tur för jag hittade också en stor älvring med fina vårmusseroner. Och som den svampnörd jag är kunde jag inte heller motstå att plocka den. Det är en riktigt läcker matsvamp och den doftar ljuvligt, så det blev förstås en riktig svampsmörgås för mig innan jag gav upp för dagen.

6 kommentarer:

bakmammorna sa...

ja just det såg en sån soppa på halv åtta hos mig. men jag fick aldrig kläm på hur den egentligen smakar? typ spenat eller?

Frukostflingan sa...

bakmammorna; jag skulle nog säga att smaken är lökig, kajpen är ju en vildväxande lök. Finns en hel massa recept med olika ingredienser - en del har potatis i soppan, men det tycker jag blir ganska grynigt, jag vill nog gärna ha fram den milda och fina löksmaken...

Anonym sa...

det här är ju en stålande bild till krutbrännarens hemsida. Skicka genast. Kram från Jillsan

Ingrid sa...

Åh, du kallar det för älvring - det låter bra mycket trevligare än häxring - som vi brukar säga.

Kajpar och musseroner, vilket kap!

Frukostflingan sa...

jillsan; kul att du gillade bilden och den kommer...

ingrid; jag har hört båda uttrycken och har fastnat för att använda älvring eftersom det kommer upp så mycket trevligheter, häxring använder jag bara då jag ska skrämma barn eller berätta skrönor ;-)

Anonym sa...

Innan du fryser in kajpen, förväller du den då?
Vi har sommarhus i Lummelunda och jag har tänkt att nu om ca en månad åka dit och plocka kaip och frysa in vilket jag aldrig gjort förut.
Tacksam för svar till bmberonius@hotmail.com