torsdag 11 januari 2007

Första gången

Det var på Kaffestugan, innanför portarna till Södertorg, som allting började. Det var här jag fick min första anställning som kafébiträde och våra gäster var vanliga arbetare. Tidiga morgnar kom originalen "Flaskpelle" och "Gustav Visby". De tackade aldrig nej till en gratisslurk nykokt kaffe, men ville egentligen bara prata bort en stund.
Taxichaufförerna var alltid fler när de kom. De var lätta att hantera, nöjda bara kaffet var bra. Under korta stunder skvallrade de om föregående dags körningar. De tycktes veta allt om alla. Vem som varit på krogen och vem som blivit hemkörd i tidig morgonstund. Deras berättelser om hur fint folk betedde sig grusade mina idealbilder.
Sopåkarna kom i större gäng. De var högljudda, drog fräcka historior, nöp oss tjejer i baken och tycktes äga hela stället. De blev min värsta utmaning och gav sig inte förrän jag rodnade. När jag började ge svar på tal på deras språk slöts en tyst pakt mellan oss. Det var på Kaffestugan jag första gången kände riktig yrkesstolthet och det var här jag första gången blev kallad frukostflingan.

Inga kommentarer: