tisdag 6 mars 2007

Har föräldrar slutat reagera

Trodde jag kände till de flesta uttrycken inom restaurangvärlden, men ack vad jag bedrog mig. Idag när jag lyssnade på ett samtal sa någon plötsligt - plocktimmar! Och som vanligt stängde jag av mitt lyssnande för att få ett bra tillfälle att bryta in i diskussionen. Jag måste bara få en förklaring till ordet.
Många arbetsgivare i branschen anställer idag ungdomar och lovar att de ska få arbeta ett visst antal timmar i veckan, men de får inget scheema att arbeta efter. Ungdomarna kallas helt enkelt in när arbetsgivaren anser att de behövs. Det kan bli ett par timmar den ena dagen, kanske några timmar nästa dag och ibland blir det inga timmar alls. De får helt enkelt bara arbeta ett visst antal plock-timmar!
Jag kan inte låta bli att undra hur föräldrarna till dessa ungdomar fungerar. Frågar de aldrig sina barn om de fått ett anställningsbevis eller ett scheema. Undrar de inte varför ungdomarna bara jobbar ett par timmar då och då. Har man helt slutat tala om arbetet där hemma?

Inga kommentarer: